کاخ تمیشان نور | معرفی + ساعت بازدید + جاذبه های اطراف

30 خرداد 1402
0 دیدگاه
محوطه سازی باشکوه و سبز کاخ تمیشان نور 5364156346132321

شهرهای شمالی علاوه بر دارا بودن جنگل و دریا، دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری دیگری نیز می باشند که بازدید از آن ها لذت بخش است. این کاخ دیرینه، در فاصله کوتاهی از سواحل دریای خزر قرار دارد. در اینجا به معرفی این جاذبه تاریخی و فرهنگی پرداخته خواهد شد.
کاخ تمیشان، یکی از جاذبه های تاریخی و باشکوه است که در میان دیدنی های استان مازندران قرار گرفته و از یادگاران دوران سلطنت دوم پهلوی به شمار می رود. این کاخ زیبا با معماری ایرانی واقع در شهر نور، منطقه ای با آب و هوای بسیار خوب است.

کوه های بلند و ابرهای زیبا در روستای سرسبز استان مازندران 2323154
کوهستان های مرتفع و هموار و پوشش گیاهی چشم نواز شهرستان سرسبز نور

مسیر دسترسی به کاخ تمیشان

برای دستیابی به کاخ تمیشان، یکی از جاذبه‌های توریستی و تاریخ شهر نور، پیشنهاد می‌شود که به مرکز شهر نور سفر کنید و سپس با خودروی شخصی بدون ترافیک به مدت ۳.۵ کیلومتر به مقصد مورد نظر بروید که زمان سفر حدود ۱۰ دقیقه است.
شما از مرکز شهر ساحلی نور به طرف غرب حرکت می‌کنید و پس از ۱۵ دقیقه به خیابان کوهسار می‌رسید، سپس با گردش به چپ و پیمایش ۱۴۰ متر، وارد خیابان آیت اله طالقانی می‌شوید. سپس با پیمایش ۱ کیلومتر به سمت راست، وارد جاده نور _ شهر چمستان می‌شوید. پس از ۲ کیلومتر حرکت در این جاده، به بلوار دانشگاه می‌رسید و با پیمایش ۳۰۰ متر در این بلوار، کاخ تمیشان اشرف پهلوی را می‌بینید.

بیشتر بخوانید:معرفی ۴ آثار تاریخی و باستانی شهرستان نور

آدرس کاخ تمیشان:

استان مازندران، کیلومتر 5 شرق شهرستان نور، کاخ تمیشان

لوکیشن دقیق کاخ تمیشان 2302315458
برای دسترسی به آدرس دقیق کاخ تمیشان روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه کاخ تمیشان

کاخ تمیشان نور زیبا و باشکوه که در نزدیکی دریای خزر ساخته شده، با داشتن سابقه‌ای طولانی و تاریخی، از جاذبه های گردشگری محبوب بوده و همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است. به دلیل اینکه اَشرَف المُلوک، خواهر محمدرضا پهلوی دومین و آخرین شاه دوره پهلوی، دستور ساخت این سازه را صادر کرده بود.
بعد از سال‌ها و پس از پیروزی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۸، با تلاش نماینده مردم شهر نور، عمارت تمیشان به دانشگاه تربیت مدرس اهداء شد تا برای انجام فعالیت‌های پژوهشی استفاده شود. اینکه این بنا به دانشکده منابع طبیعی و دریایی شهر زیبای نور واگذار شد، نشانگر علاقه دانشگاه به حفظ آثار تاریخی و فرهنگی می‌باشد.عمارت تمیشان در حال حاضر، به همراه کاخ‌های دیگری که تحت مالکیت بنیاد جانبازان هستند، جزء جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر ساحلی نور قرار دارد.

قدمت کاخ تمیشان نور مربوط به چه دورانی است؟

دوران پهلوی

محوطه سازی باشکوه و سبز کاخ تمیشان نور 5364156346132321
محوطه سازی سرسبز و بکر با پوشش گیاهی درختان نخل کاخ تمیشان

طراحی کاخ تمیشان

طراحی و ساخت عمارت تمیشان بسیار بکر و جذاب است و هر فردی را در نگاه اول شگفت‌زده می‌کند. این کاخ زیبا، در مساحتی حدود ۴۰۰ هکتار ساخته شده که یک طبقه با زیرزمین دارد. دو ورودی اصلی کاخ در شرق و غرب قرار دارند. محوطه داخلی کاخ به دو قسمت اصلی و خدماتی تقسیم شده است که توسط یک راهروی میانی به یکدیگر متصل شده‌اند.

مساحت کاخ تمیشان چقدر است؟

400 هکتار

طراحی خارجی کاخ تمیشان

عمارت تمیشان، محوطه بزرگ و زیبایی دارد که جلوه‌ی بیشتری به فضای بیرونی کاخ می‌بخشد. این ساختمان در پلاک ۱ قرار دارد و در داخل محوطه‌ی خود، اصطبلی برای اسب، استخر و محل اقامت نگهبان وجود دارد. همچنین برای ورود به داخل کاخ، پلکانی تعبیه شده است که به دلیل قرارگیری کاخ در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین لازم است.
اگرچه کاخ تمیشان نور در دوران پهلوی ساخته شده، اما بنا به سبک مدرن و امروزی طراحی شده است. در باغ کاخ، درختان نخل و درختان سرسبز با بلندی‌های متفاوت و باغچه‌ای از گیاهان مختلف وجود دارد. هنگام بازدید، شما علاوه بر کاخ تمیشان نور، یک ساختمان بزرگ دیگر را در فاصله کمتری از آن مشاهده خواهید کرد که دربار سلطنت پهلوی از آن به عنوان پلاژ استفاده می‌کردند.

امکانات محوطه اطراف کاخ تمیشان:

  • اصطبل اسب
  • استخر
  • محل اقامت نگهبان
محوطه سازی با پوشش گیاهی کاخ تمیشان نور 5341563414151
محوطه سازی سرسبز و بکر مقابل درب ورودی کاخ تمیشان نور

طراحی داخلی کاخ تمیشان

طراحی و معماری داخلی کاخ تمیشان نور، باعث تحسین هر بیننده‌ای می‌شود. فضای داخلی این کاخ شامل یک اتاق پذیرایی با دکوراسیون مجلل، استراحتگاه خاص دربار شاه، آشپزخانه با لوازم آشپزی کامل و مدرن و حمام می‌باشد. این فضا با استفاده از متریال‌ها و دکوراسیون‌های لوکس و مدرن طراحی شده است و از زیبایی وصف‌ناپذیری برخوردار است.
در نمای بیرونی کاخ تمیشان نور، از مصالحی مانند آجر، سیمان و گچ استفاده شده است و پشت بام بنا به صورت شیروانی بزرگ با ستون‌های فراوان و به شکل هرمی طراحی شده است. جالب است بدانید که این کاخ در دوره‌های مختلفی مورد بازسازی قرار گرفته است.

فضای داخلی عمارت تمیشان :

  • اتاق پذیرایی 
  • استراحتگاه خاص دربار شاه
  • آشپزخانه 
  • حمام
فضای داخلی کاخ تمیشان 21254872541541
فضای داخلی و شیشه های نورگیر رو به محوطه سبز کاخ تمیشان نور

جاهای دیدنی اطراف کاخ تمیشان

عمارت تمیشان به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، در نزدیکی جاذبه‌های دیدنی و گردشگری قرار دارد. در ادامه، چند نمونه از این جاذبه‌ها با توضیحات کوتاه معرفی شده‌اند.

بیشتر بخوانید : معرفی 16 چشم انداز طبیعی شهر ساحلی نور + آدرس دقیق

آبشار ونوش نور

آبشار ونوش نور در جنوب روستای ونوش و در ارتفاعات منطقه جنگلی علوی واقع شده است. این آبشارها، مجموعه‌ای سه‌گانه از آبشارهای دیدنی و زیبا هستند که از ارتفاعات مختلفی به پایین می‌ریزند. محل این آبشارها در میان مناطق جنگلی بسیار سرسبز و انبوه قرار گرفته است و زیبایی این منطقه را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. با تماشای این صحنه دل‌نواز در این منطقه، شما لذت بخشی خاصی را تجربه خواهید کرد.

خروش آب های آبشار ونوش از میان صخره ها 414541212001
آب روان و خروشان آبشار ونوش پوشیده از گلسنگ در دل صخره ها

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور، در سال ۱۳۵۱ توسط حسین سعیدی آشتیانی، بنیانگذار پارک‌های جنگلی در ایران، طراحی و ساخته شد. در آغاز به دلیل نزدیکی به رودخانه‌ی رستم، با نام پارک جنگلی رستم‌رود شناخته می‌شد. اما سپس نام آن به پارک جنگلی نور و در نهایت به نام بنیانگذار آن تغییر کرد.

برای دسترسی دقیق به آدرس پارک جنگلی نور روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پوشش گیاهی سرسبز پارک جنگلی نور 2010555544
پوشش گیاهی سرسبز و تنه افتاده از ریشه در جنگل دیدنی نور

ساحل دریای نور

شهر نور با بخش زیبای ساحل دریای خزر، قابلیت تبدیل شدن به یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری دریایی کشور را داراست. این سواحل به راحتی به مراکزی همچون شهربازی ماه، دریای نور، مرکز خرید دی و خانه کتابدار نور، بانک صادرات، آشکده روستا، اپل استور نور و سرویس بهداشتی دسترسی دارند.
با داشتن ساحل ماسه‌ای، عمق کم، حرارت مناسب، آب و املاح کم، ساحل‌سازی مناسب و طرح‌های شنای امن برای هر دو جنس، این ساحل هر سال در فصل تابستان با امکانات رفاهی بی‌شمار، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

برای دسترسی دقیق به آدرس ساحل دریای نور روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مناطق دیدنی در دسترس ساحل دریای نور :

  • شهربازی ماه
  • دریای نور
  • آشکده روستا
ساحل زیبای دریای نور در کنار شن و آپارتمان های ساحلی 212215468468
زیبایی چشمگیر سواحل آرام و امواج ملایم شهرساحلی نور

 

زمان مناسب بازدید از کاخ تمیشان

بازدیدکنندگان کاخ تمیشان نور می‌توانند از ساعت ۱۲ ظهر تا نیمه شب به اینجا سفر کنند و بهترین زمان برای بازدید پنجشنبه و جمعه است. البته این کاخ در تمام روزهای هفته برای گردشگران باز است. با صرف ۱ تا ۲ ساعت، می‌توانید این کاخ تاریخی را به طور کامل ببینید.

ساعت بازدید و  زمان بازدید از عمارت تمیشان :

  • ساعت بازدید : از ساعت ۱۲ ظهر تا نیمه شب
  • بهترین زمان بازدید: پنجشنبه و جمعه
درب ورودی چوبی باشکوه کاخ تمیشان نور 54156416541651
درب ورودی و باشکوه با عنصر چوب با کیفیت در مقابل کاخ تمیشان نور

ارسال دیدگاه