روستای حیرت کجاست| عکس + مسیر دسترسی + بهترین زمان سفر

1 تیر 1402
0 دیدگاه
روستای زیبای حیرت و خانه ها و تپه های پوشیده از درخت 62335256146541

استان مازندران بهترین جاذبه‌های منحصربه‌فرد را در شهرهای متعدد داراست. در شمال کشور، هر نقطه‌ای که بروید، یک جاذبه زیبا خواهید دید. یکی از مناطق دیدنی در نزدیکی نوشهر، روستای حیرت است که به خوبی جذابیت خود را نشان داده و توانسته جمعیت زیادی را به سوی خود جذب کند.

آدرس روستای حیرت

این روستا در فاصله 50 کیلومتری از نوشهر واقع شده و به روستاهای لشکنار و گندیسکلا در شمال، عالیدره در شرق، کینس در غرب و دشت نطنز در جنوب محدود می‌شود. برای رسیدن به روستای حیرت، از مرزن‌آباد به سمت حیرت حرکت کنید. ابتدا از جاده چالوس به سمت شرق پیش بروید و سپس به سمت دلم حیرت بپیچید. در دلم حیرت، با گذر از پیچ و تاب‌های مختلف، در نهایت به روستای حیرت وارد خواهید شد. برای رسیدن به روستای حیرت از روستای مرزن‌آباد، باید یک مسافت 23 کیلومتری را طی کنید و در صورت عدم ترافیک، حدوداً 30 دقیقه در مسیر خواهید بود.

آدرس روستای حیرت:

مازندران، 50 کیلومتری نوشهر

لوکیشن روستای حیرت 579854210
برای دسترسی دقیق به آدرس روستای حیرت روی نقشه کلیک کنید

معرفی روستای حیرت

دهستان حیرت یکی از جاهای دیدنی برجسته در نوشهر و مازندران است. این روستا شامل 5 قسمت است ؛ گته محله، بافت قدیمی شهر را شامل می‌شود و خانه‌هایی قدیمی و خالی از سکنه را در خود جای داده است. این محله در جنوب غربی روستا قرار دارد. همچنین، در این محله یک حمام قدیمی و گنبدی که از ساروج ساخته شده است، قرار دارد. بخش دیگری به نام “اکرشت” نیز در قسمت شمال غربی روستا وجود دارد و در آن باغ‌های متعددی قرار گرفته است.
بخش بعدی یا قسبونی سر در ناحیه جنوب غربی روستای حیرت قرار دارد و شامل مسجد و قبرستان قدیمی است.

مسجد مذکور دارای قداست خاصی بین مردم بومی و اهالی کجور بوده است. بخش مسیح آباد در جهت شمال شرقی روستا قرار دارد و در واقع درب ورودی حیرت محسوب می‌شود. این بخش شامل باغ‌ها و چشمه‌های زیبایی است. همچنین، بخش زارین در منطقه شمالی روستای حیرت قرار دارد و به عنوان یک بخش جدید و نوظهور در نظر گرفته می‌شود که در آن ساخت و ساز رونق زیادی دارد.

روستای حیرت شامل پنج قسمت است من جمله موارد زیر :

  • گته محله
  • اکرشت
  • قسبونی سر
  • مسیح آباد
  • زارین
درخت کهنسال و قدیمی روستای سرسبز حیرت 545451143521
درخت قدیمی و سبز روستای حیرت در ارتفاعات کوهستان

منابع طبیعی روستای حیرت

از جمله منابع طبیعی دهستان حیرت، پوشش گیاهی انبوه و غنی درختان و گیاهان است که به ویژه در سلسله جبال البرز بیشتر از مناطق دیگر یافت می‌شود. روستای حیرت نیز به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، دارای زیبایی‌ها و پوشش گیاهی غنی است که چشم‌ها را مبهوت می‌کند. جنگل‌های متعدد و دشت‌های مختلف نیز از دیگر منابع طبیعی این روستا هستند که به دلیل بکر بودن، زیبایی بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند.
یکی از شاخه‌های اصلی رود چالوس به نام دلم رود در این روستا جریان دارد و در نهایت به دریاچه خزر می‌ریزد. این رود امکان ماهی‌گیری را فراهم می‌کند تا شما بتوانید انواع ماهی‌ها مانند قزل‌آلا را از رودخانه صید کنید. همچنین، روستا دارای منابع طبیعی دیگری نیز است، از جمله چشمه‌های آب گرم که به لارو شهرت دارند. باید توجه داشت که در این روستا چشمه‌های دیگری مانند کچل، دروزن، گته، دل دل، کچیک، ازرچال، درلو دره و … نیز وجود دارند.

  • تفریحات دلم رود چالوس : ماهی گیری
  • ماهی معروف دلم رود چالوس:جمله قزل آلا

دلم رود چالوس با جریان آب فراوان 6541563413135
جریان فراوان و زلال آب دل رود چالوس مازندران

جمعیت روستای حیرت

بر اساس آخرین سرشماری در سال 1385، جمعیت ساکنان روستای حیرت 295 نفر بوده و تعداد خانوارها به 78 خانواده می‌رسد. لازم به ذکر است که در تابستان جمعیت حداقل 4 برابر این آمار گفته شده است.

جمعیت روستای حیرت در  سرشماری :

در آخرین سرشماری سال 1385، جمعیت ساکنان روستای حیرت 295 بود.

ویژگی های مردمان روستای حیرت

یکی از ویژگی‌های فرهنگی این دهستان حیرت، همکاری زن و مرد در کار و تأمین نیازهای زندگی است. بانوان در این ناحیه مشغول به فعالیت‌هایی مانند آسیاب کردن گندم، شکستن هیزم، دوشیدن گاو، کاشت سبزیجات، جالیزکاری و … هستند.

قدیمی نشینان در روستای حیرت نوشهر 24254524554
بزرگان قدیمی نشین در روستای حیرت

 

گونه های جانوری روستای حیرت

ناحیه کجور به دلیل آب و هوای خوش و مرطوب، دارای پوشش گیاهی بسیار بزرگی است و گونه‌های متنوعی از جانوران در اینجا زندگی می‌کنند. مراتع و چمنزارهای این منطقه مانند یک نقطه از بهشت به نظر می‌رسند و حتماً باید این زیبایی را تجربه کنید. در این ناحیه، جانوران متنوعی وجود دارند که در جاهای دیگر یافت نمی‌شوند. برخی از حیوانات این منطقه مانند پلنگ در معرض انقراض قرار دارند و نیاز به توجه و حفاظت بیشتری دارند.
همان‌طور که اشاره کردیم، در منطقه کجور و روستای حیرت حیوانات متعددی زندگی می‌کنند که بعضی از آن‌ها در معرض انقراض قرار دارند یا حتی نسل‌هایشان منقرض شده است. یکی از نمونه‌های مهم حیوانات در معرض انقراض در این منطقه گونه‌ای از پلنگ است. همچنین به دلیل رودخانه دلم رود، ماهی‌های متعددی نیز در اینجا حضور دارند و بین آن‌ها قزل‌آلا به عنوان یکی از مهمترین گونه‌ها قرار دارد.

گونه های جانوری معروف روستای حیرت :

  • پلنگ در حال انقراض
  • ماهی قزل آلا
پلنگ در حال انقراض در روستای حیرت در دل کویر و صخره های روستا 352135415661465321
تصویری از بچه پلنگ درحال گریز در روستای حیرت مازندران

آب وهوای روستای حیرت

دهستان حیرت آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد و به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، معمولاً دمای هوا چند درجه کم‌تر از سایر مناطق و شهرهای مازندران است. هوا در فصول مختلف بدون یک نظم خاصی تغییر می‌کند و بنابراین نمی‌توان یک شرایط مشخص را برای آن تعیین کرد. در فصل زمستان، این منطقه سرمای شدیدی دارد و در برف سنگینی فرو می رود و در بیشتر روزهای زمستان شرایط مشابهی دارد. در تابستان نیز هوا معتدل و مرطوب است و دمای هوا کمتر از سایر مناطق اطراف است.

شرایط آب و هوایی روستای حیرت:

  • بهار و تابستان و پاییز: معتدل و مرطوب
  • زمستان : سرمای شدید و بارش برف
روستای حیرت مازندران و هوای مه آلود ارتفاعات 514534153143215
هوای مه آلود پاییزی در ارتفاعات روستای حیرت

بهترین زمان سفر به روستای حیرت

اگر قصد سفر به روستای حیرت را دارید، بهتر است زمان مشخصی را برای سفر انتخاب کنید تا با مشکلات مواجه نشوید. در فصل زمستان و ماه‌های سرد سال، به هیچ عنوان تصمیم به سفر به این منطقه نگیرید؛ زیرا برف و طوفان جاده‌ها را لغزنده و صعب العبور می‌کنند و تحمل دمای هوا در این ماه‌ها برای هر کسی ممکن نیست. بهترین زمان برای سفر به روستای حیرت در تابستان و ماه‌های گرم است، زیرا در این ماه‌ها دمای هوا معتدل و بسیار خوب است و معمولاً چند درجه کمتر از سایر مناطق مازندران است.
در روستای حیرت، میزان رطوبت هوا که در بیشتر شهرهای شمالی قابل توجه است، بسیار کمتر است یا به حداقل میزان ممکن است. بنابراین، اگر قصد سفر به این روستا را دارید، بهتر است در تابستان اقدام کنید تا هم از زیبایی و سبزی طبیعت لذت ببرید و هم از هوای خنک و مطبوع این منطقه استفاده کنید.

بهترین فصل سفر به روستای حیرت :

  • بهار
  • تابستان
روستای زیبای حیرت و خانه ها و تپه های پوشیده از درخت 62335256146541
پوشش گیاهی سرسبز محوطه اطراف خانه های ویلایی روستای حیرت

 

ارسال دیدگاه