رستم رود کجاست | جاهای دیدنی + تاریخچه + عکس

20 آبان 1401
0 دیدگاه
رستم رود 25165876845312

شهر رستم رود یکی‌ از زیباترین شهرهای استان مازندران میباشد که در ۸ کیلومتری شهر نور مازندران واقع گردیده‌است. این شهر ضمن دارا بودن بافت شهری منحصر به فرد و بخش اعظمی از عموم هنوز با این منطقه آشنا نیستند و نمی‌دانند شهر رستم رود کجاست و دارای چه خصوصیت‌هایی است؟ کافیست شما این منطقه آشنا شوید تا یک متقاضی برای سفر به این شهر خوش آب و هوا شوید. در‌ این نوشته‌ی‌ علمی قصد داریم که رستم رود را کاملا معرفی کنیم و هرآنچه که گردشگران و مسافران برای رفتن بدین منطقه ای زیبا مورد نیازشان میباشد؛ در اختیارشان بگذاریم. افرادی که تا به امروز به‌ این جای جذاب و دیدنی نرفته‌اند؛ با مرور و مطالعه متنی که در ادامه به آن میپردازیم می توانند آشنایی مناسبی که مورد نیازشان باشد را درباره رستم رود به دست آورده و با اطمینان خاطر وآرامش لازم سفر خویش را شروع نمایند.

روستای رستم رود در هوای مه آلود پاییزی 3265768745312
ویلاهای ارتفاعات شهر رستم رود پوشیده از مه پاییزی

رستم رود کجاست ؟

رستمرود شهری بکر در نزدیکی شهرستان نور است که با داشتن دو ویژگی منحصر به فرد یعنی جنگل و دریا، زیبایی های بسیاری را در خود جای داده است. این شهر با دسترسی عالی تنها ۵ کیلومتر از مرکز شهرستان، فاصله داشته که به ساکنان خود این امکان را می دهد تا بتوانند در مدت زمان خیلی کوتاه خود را به مرکز شهرستان و امکانات تفریحی و رفاهی آن نیز برسانند. فواصل رستم رود تا شهرهای مهم استان مازندران این منطقه از این قرار است؛ ۸ کیلومتری تا شهر نور و ۱۰۵ کیلومتری با شهرستان ساری و ۲۶ کیلومتر با شهر آمل و در آخر فاصله تهران تا رستم رود ۲۲۷ کیلومتربوده به طوریکه تنها با ۳ ساعت رانندگی می توانید به پایتخت برسید.

  • برای رسیدن به رستم رود از تهران ابتدا باید از جاده هراز خود را به شهر آمل برسانید، بعد از رسیدن به آن به سمت محمودآباد حرکت کنید و از شهرهای کنار دریای خزر خود را به رستم رود برسانید.
  • مسیر دوم برای شما از تهران به رستم رود جاده چالوس است که بعد از رسیدن به شهر چالوس باید حدود 60 کیلومتر در امتداد دریای خزر به سمت شرق حرکت کنید و سپس به رستم رود خواهید رسید.

موقعیت جغرافیایی رستم رود کجاست؟

  • فاصله تهران تا رستم رود : 227 کیلومتر
  • فاصله ساری تا رستم رود: 105 کیلومتر
  • فاصله آمل تا رستم رود: 26 کیلومتر
  • فاصله نور تا رستم رود: 8 کیلومتر
لوکیشن رستم رود 216745653132
برای مشاهده آدرس دقیق رستم رود مازندران روی نقشه کلیک کنید

آب‌ و هوای رستم رود

در بهار آب ‌و هوای رستم رود بسیار معتدل و خنک میباشد. مجموع این آب‌ و هوا با مناظر سرسبز بهاری، شهر را به یک جای رؤیایی تبدیل کرده است. البته بارش باران در‌این فصل کمی زیاد میباشد.  که باگذشت ایام و همجوار شدن با تابستان، هوا تا حدودی گرم میشود و از تعداد بارش‌ها هم کاسته می گردد. همینطور به جهت مجاورت شهر به کنار دریا، بایستی در انتظار شرجی شدن هوا هم بود. با آمدن فصل پاییز کم‌کم هوای رستم رود می‌شود و تعداد بارش‌ها هم طبیعتا افزایش پیدا می‌کند. فصل زمستان سردی هوا به زیر صفر درجه خواهد رسید و بارش برف چهره شهر را سفیدپوش خواهد کرد.

برای اطلاع از آب و هوای رستم رود در 10 روز آینده روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 هوای رستم رود در فصول مختلف:

  • بهار : معتدل و خنک
  • تابستان : گرم و شرجی
  • پاییز : بارانی و خنک
  • زمستان : بارش برف سنگین

تاریخچه رستمرود

شهر رستمرود در سال 1394 طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی به یکی از شهرهای منطقه نور ملحق شد و در نهایت امروزه بافت خود را حفظ کرده است. قبل از اینکه شورای عالی شهرسازی، رستم رود را به شهر اضافه کند، این شهر 800 خانوار بوده و جمعیتی 3000 نفری را تشکیل میدادند. این سرشماری بدون احتساب مردم بومی شهرک های اطراف رستم رود بود، امروزه نیز رستم رود به یکی از شهرهای زیبا و خوش سفر تبدیل شده است.

جمعیت رستم رود در سال 1394: 3000 نفر


فرهنگ و آداب و رسوم رستم رود

مردم این شهر با زبان طبری و گویش کجوری صحبت می کنند، همچون سایر شهرهای ایران و جهان این شهر نیز آداب و رسوم منحصر به فرد خود را دارد که از مهم ترین آن ها می توان به سیاه پوش کردن خانه ها و مساجد در ماه محرم، مراسمات بارش باران در صورت کمبود آب، مراسم نوروز خوانان و مراسم ورزا یا همان جنگ بین گاوهای نر اشاره کرد. لازم به ذکر است که این مراسم در استان گیلان و مازندران بیشتر انجام می شود.

  1. زبان مردم رستم رود : طبری و گویش کجوری
  2. آداب و رسوم :
  • سیاه پوش کردن خانه و مسجد در محرم
  • مراسم بارش باران
  • نوروز خوانان
  • مراسم ورزان ( جنگ گاوهای نر )
برگذاری مراسم نوروز خوانان با لباس سنتی و دف در رستم رود 5568764531
مراسم نوروز خوانان جوانان در رستم رود

فعالیت های اقتصادی در رستم رود

اکثر عموم اهالی رستمرود به فعالیت کشاورزی و ماهیگیری سرگرم می‌باشند. اما با گسترش حوزه توریسم و استقبال مسافران و گردشگران، بخش اعظمی از آن‌ها به اجاره آپارتمان و ویلا به مسافران رو می آورند و از این‌راه درآمدزایی می‌نمایند. معمولاً در‌ این شهر محصولاتی مانند برنج و مرکبات را می‌توان با بهترین کیفیت و قیمت مناسب تهیه نمود.

فعالیت اقتصادی مردم رستم رود :

  • کشاورزی
  • ماهی گیری
  • اجاره ویلا و آپارتمان
ماهیگیری در سواحل رستم رود
فعالیت ماهیگیران شهر  رستم رود مازندران در دریای خزر

زمان مناسب سفر به رستم رود

افرادی که به دنبال سفری لذتبخش در شهرهای شمای هستند باید بدانند که چه زمانی برای سفر مناسب است. البته برکسی پوشیده نیست که سفر به شمال در هر فصلی زیبایی ها و ویژگی های مختص به خود را داشته و شرایط جوی خاصی بر منطقه حاکم است. سفر در فصل بهار و تعطیلات نوروزی شلوغ ترین زمان را برای شما رقم خواهد زد، چرا که تقریبا می توان گفت اکثر افراد در تعطیلات نوروزی به سایرشهرها سفر می کنند. افرادی که به شلوغی علاقمند نیستند پیشنهاد می شود که در فصل بهار به این شهر سفر نکنند.

در فصل تابستان گردشگران و مسافران بسیاری به رستم رود سفر می کنند و نهایت لذت را از طبیعت سرسبز و درختان بلند قامت این شهر می برند. اما همچنین بدیهی است که در فصل تابستان به دلیل هوای شرجی مناطق شمالی برخی از افراد سفر خود را کنسل کنند.

پاییز و زمستان هرکدام زیبایی ها مختص به خود را دارند؛ به طور مثال پاییز شما را هنگام سفر با بارش باران های پاییزی و کمی سرما همراهی خواهد کرد و زمستان نیز به دلیل سردی هوا شما شاهد بارش برف های سنگین خواهید بود. اما در حالت کلی سفر به رستم رود در فصل زمستان بسیار کمتر از سایر فصل ها است.

زمان مناسب سفر به رستم رود :

  • بهار
  • اوایل پاییز
جاده پاییزی پر شده از برگ های نارنجی و قرمز روستای رستم رود 51654763521
جاده پوشیده از برگ های پاییزی شهر رستم رود

جاهای دیدنی رستم رود مازندران

1. پارک جنگلی کشپل : پارک جنگلی کشپل یکی‌ از دیگر از پارک‌ها و جاهای دیدنی رستم رود مازندران میباشد. این پارک مساحتی حدود ۷۰۰۰ متر را دارا میباشد و در مسافت ۲۰ کیلومتری رستم رود واقع شد‌ه‌است. طبیعت بسیار چشمگیر پارک به علاوه خدمات گوناگون رفاهی، یک فضای بسیار تماشایی را برای استراحت گردشگران مهیا نموده است. از امکانات رفاهی در این پارک جنگلی باید به وجود آلاچیق هایی برای مسافران و خانواده ها اشاره کرد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق پارک جنگلی کشپل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید .

مساحت پارک جنگلی کشپل: 7000 متر

پارک جنگلی مه آلود کشپل 5896746351
پارک جنگلی و صندلی های چوبی پوشیده از مه پاییزی رستم رود

2. ساحل رستم رود: یکی‌از خصوصیت‌ها و مزیت‌های بسیار خوب رستم رود این میباشد که در اطراف دریا قراردارد. مسافران و گردشگران میتوانند با اندک زمانی پیاده‌ روی خودشان را به کنار دریا برسانند و از تجهیزات رفاهی و تفریحی آن به نحو احسن بهره مند گردند.

برای پیدا کردن آدرس ساحل رستم رود روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ساحل زیبای رستم رود 5416574653123
آب تنی مسافران در کنار ساحل رستم رود مازندران

3. آبشار ونوس: آبشار ونوس در مسافت ۲۰ کیلومتری از رستم رود واقع گردیده‌است. زیبایی این آبشار سبب ساز گردیده که گردشگران بسیار متعددی هر ساله از این منطقه بازدید نمایند و از محبوب ترین جاهای دیدنی رستم رود مازندران به شمار می رود. آبشار ونوس یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی است که در شهر رستم رود در استان مازندران واقع شده است. این آبشار با جاری شدن آب‌های شفاف و خلاب از بلندی‌های کوهستانی به سمت پست‌ترین نقطه‌ها، منظره‌ای زیبا و طبیعی را به ارمغان می‌آورد. معمولاً بهترین زمان برای بازدید از آبشار ونوس بهار و تابستان است که در این فصول میزان آب‌رسانی به آبشار بیشتر است و می‌توان بهتر از زیبایی‌های آن لذت برد.

برای پیدا کردن آدرس آبشار ونوس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

بهترین زمان سفر به آبشار ونوس: 

  • بهار
  • تابستان
جریان آب خروشان آبشار ونوس 634176544885
جریان آب خروشان آبشار مرتفع ونوس در لابه لای گلسنگ ها
آبشار ونوس رستم رود 564876843213
آبشار ونوس پوشیده از گلسنگ های سبز رستم رود

4.دریاچه الیمالات: دریاچه الیمالات هم به عنوان جاذبه های طبیعی اطراف شهر رستم رود مازندران میباشد که زیبایی آن منجر گردیده گردشگران در مسافرت خویش به رستم رود قطعا از این جاذبه دیدن نمایند. برای مثال از تجهیزات رفاهی و تفریحی این دریاچه می‌توان به قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، عکاسی، پارکینگ، رستوران، محل خرید، توالت و… اشاره نمود.

دریاچه الیمالات رستم رود 564568746853121
زیبایی غیرقابل وصف درختان دریاچه الیمالات رستم رود در فصل پاییز

5. کاخ تمیشان اشرف پهلوی: از دیگر جاذبه های دیدنی اطراف این شهر می توان به کاخ تمیشان اشاره کرد. کاخ تمیشان نور در واقع یکی از آثار قدیمی و باستانی شمال و ایران به شمار می رود و از آن به عنوان یکی از جاذبه های تماشایی و بکر نام می شود. این کاخ در فاصله 7  کیلومتری رستم رود واقع شده و مساحتی حدود 400 هکتار را شامل می شود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق کاخ تمیشان اشرف پهلوی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید .

کاخ تمیشان اشرف پهلوی رستم رود 176453132115
محوطه سبز و پوشیده از گل کاخ تمیشان اشرف پهلوی رستم رود

6. کلیسای آنتوان مقدس: کلیسای آنتوان مقدس مهم ترین جاذبه تاریخی رستم رود میباشد که در سال ۱۹۷۴ به وسیله ارامنه کاتولیک مذهب کشور ایران بنایش کامل گردید . این جاذبه در مسافت ۱۳ کیلومتری رستم رود قراردارد. گردشگرانی که به بازدید از بناهای تاریخی عشق میورزند؛ می توانند به آنجا رفته و از آن بازدید نمایند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق کلیسای آنتوان مقدس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

کلیسای آنتوان مقدس رستم رود 598746831
فضای داخلی کلیسای آنتوان مقدس رستم رود

7. پارک جنگلی نور: این پارک زیبا و سرسبز عظمتش به ۳۶۰۰ هکتار میرسد و اکثر جاده‌های آن آسفالت میباشند. گردشگران می توانند در‌این جاده‌ها رانندگی نمایند. مثلا تجهیزات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی نور می‌توان به آلاچیق، رستوران، قهوه‌خانه، سرویس بهداشتی و… اشاره نمود.همچنین بد نیست بدانید که این پارک جنگلی زیبا در فاصله 7 کیلومتری رستم رود واقع شده است و شما با طی کردن مسافتی نه چندان بسیار به آن دسترسی خواهید داشت.

برای پیدا کردن آدرس دقیق پارک جنگلی نور روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

معروف ترین جاهای دیدنی رستم رود :

  • ساحل رستم رود
  • دریاچه الیمالات
  • کاخ تمیشان اشرف پهلوی
  • پارک جنگلی کشپل
  • آبشار ونوس
  • کلیسای آنتوان مقدس
  • پارک جنگلی نور
پارک جنگلی رستم رود در مه 258647653513
درختان کنار جاده پوشیده در مه پارک جنگلی رستم رود

سوغات شهر رستم رود

از جمله مزایایی که تقریبا تمامی مناطق شمالی آن را شامل می شوند سوغات و صنایع دستی خاص است که مسافران را هنگام سفر به سمت خود جذب می نمایند. رستم رود سوغاتی های بسیار خاصی را شامل می شود که شما می توانید در بازار و مراکز خرید آن ها را یافت نمایید. از جمله سوغاتی های مهم این شهر عبارتند از؛

  • ماهی های شمالی : نزدیکی به دریا ماهی را به سوغات این شهر اضافه کرده است، در این شهر به دلیل همجواری به دریای خزر ماهی سفید، قزل آلا، اردک ماهی، کفال و کپور را مشاهده خواهید کرد.
  • سبزی های محلی : پیازچه، تره، اسفناج، جعفری، گشنیز و… از جمله سبزی های ارگانیک محلی این شهر به شمار می روند .
  • مرکبات : مرکبات این شهر عبارتند از پرتقال، نارنج، ازگیل و … اشاره کرد که کاملا ارگاینک می باشند.
  • برنج
  • لاک تراشی
  • شمد
  • لاوان یا چادر شب
  • حصیر بافی : از جمله آثار حصیر بافی این شهر باید به سبد حصیری، کلاه حصیری، زیر انداز و… اشاره کرد که آن ها را تا گیاهان کنار تالاب می بافند.

سوغات رستمرود : ماهی، سبزی، مرکبات، شمد، حصیر بافی، لاوان، شمد، لاک تراشی، برنج

لاکتراشی در رستم رود
لاکتراشی هنر زیبایی مردمان رستم رود
حصیربافی در رستم رود 54687464321
وسایل حصیری زیبا، سوغات رستم رود
سوغات و صنایع دستی رستم رود 564654156
فرش بافی، نمدبافی، چوب کاری و گلیم بافی؛ سوغات و صنایع دستی رستم رود

غذاهای محلی رستم رود

از دیگر ویژگی های این شهر همچون سایر شهر های ایران غذاهای محلی و بسیار لذیذ است. برکسی پوشیده نیست که غذاهای شمالی طعمی بسیار دلچسب و به یاد ماندنی دارند و حتما باید برای یکبار هم که شده در سفر خود آن ها را بچشید و حتی با در صورت نیاز بهتر است با طرز تهیه آن ها نیز آشنا باشید و برای خود و خانواده آماده نمایید. از جمله غذاهای محلی این شهر باید به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. مالابیج
  2. کدو بره
  3. خورشت آلو
  4. باقلا وابیج
  5. مرغ شکم پر
  6. خورشت ناردون
  7. کهی انار
  8. ترش سماق
  9. کرک بپرس
خورشت ناردون، غذای محلی رستم رود 564874653121
خورشت ناردون، غذای محلی رستم رود
غذاهای محلی رستم رود 16446545146541
کهی انا، آغوزمسما و مالابیچ غذای محلی محبوب رستم رود
خورشت آلو رستم رود
خورشت آلو، غذای محلی شهر رستم رود
سبزیجات محلی رستم رود 52856746513
سبزیجات محلی، سوغات ارگانیک رستم رود

ارسال دیدگاه