سند شش دانگ چیست؟📃| شرایط دریافت✔️+مدارک لازم برای دریافت سند📄

11 خرداد 1403
0 دیدگاه
گرفتن سند شش دانگ ملک در شهر نور 541538743873

اسناد ملکی انواع مختلفی دارند که هر کدام آثار حقوقی خاص خود را به همراه دارند. یکی از معتبرترین این اسناد، سند شش دانگ بوده که در حوزه مسکن و املاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سند می‌تواند به صورت دفترچه‌ ای یا تک برگ صادر شود. با توجه به اینکه سند شش دانگ در نور یک سند رسمی است و در نزد مراجع و نهادها از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است، بسیاری از افراد تمایل دارند سند عادی ملک خود را به سند شش دانگ تبدیل کنند.

برای دریافت این سند، آشنایی با مراحل و فرآیندهای لازم، تهیه مدارک ضروری و پرداخت هزینه‌ها الزامی است. از این رو، دانستن جزئیات مربوط به آن بسیار اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که سند شش دانگ چیست و شرایط اخذ آن چگونه است. سپس مراحل و نحوه دریافت و ثبت سند شش دانگ در شهر نور را بررسی کرده و مدارک لازم و هزینه‌های مربوطه را شرح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: روش های گرفتن سند برای ملک تازه ساخت 

سند دفترچه ای و سند تک برگ 4163874368746


سند شش دانگ چیست؟

سند شش دانگ اصطلاحی پرکاربرد در حوزه اسناد و املاک است. این نوع سند ملکی که جزو اسناد رسمی محسوب می‌شود، یکی از معتبرترین مدارک در بین اسناد ملکی به شمار می‌رود. با این حال، ممکن است برخی افراد با ماهیت و ویژگی‌های این نوع سند آشنا نباشند. به همین منظور، در این بخش به تعریف و توضیح سند شش دانگ خواهیم پرداخت. در پاسخ به این پرسش که سند شش دانگ چیست، می‌توان گفت که سند شش دانگ به سندی اطلاق می‌شود که نشان‌دهنده مالکیت کامل یک ملک توسط یک نفر است. به عبارت دیگر، دارنده این سند، مالکیت تمام و کمال ملک را دارد و هیچ شخص دیگری در مالکیت آن شریک نیست.

اصطلاح “شش دانگ” به شش جهت مختلف اشاره دارد: شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین که نشان‌دهنده تمام ابعاد و زوایای ملک است. سند شش دانگ می‌تواند به صورت‌های مختلفی مانند سند تک برگ یا سند دفترچه‌ای صادر شود. با این حال، سند شش دانگ تک برگ نسبت به نوع دفترچه‌ ای آن مزایای بیشتری دارد. از جمله این مزایا می‌توان به سهولت در نگهداری، کاهش احتمال مفقود شدن اوراق و خوانا بودن مندرجات اشاره کرد. همچنین، امکان تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک برگ برای مالکان فراهم است.

سند شش دانگ ملک چیست؟ 413684764465


شرایط اخذ سند شش دانگ ملک

در قسمت قبلی، به توضیحاتی دربارهٔ معرفی و ماهیت سند شش دانگ پرداخته شد و مفهوم آن تبیین شد. اما احتمالاً برخی افراد سوال دارند که چه شرایطی برای دریافت سند شش دانگ لازم است و اگر مایل به دریافت آن هستند، چه ضوابطی را باید رعایت کنند. بنابراین، در این بخش، به شرایط دریافت سند شش دانگ پرداخته خواهد شد:

  1. یکی از شرایط اساسی برای دریافت سند شش دانگ این است که ملک به نام یک شخص باشد. به عبارت دیگر، سند شش دانگ نشان دهندهٔ مالکیت تمام و کمال ملک توسط یک فرد است و نباید دیگری در این مالکیت شریک باشد. به طور مثال، اگر دو نفر به صورت مشاع مالک یک زمین باشند، پیش از اینکه زمین را افراز کنند، نمی‌توانند سند شش دانگ را بگیرند.
  2. در صورتی که چند نفر به صورت مشاع در مالکیت یک ملک باشند و هر کدام از آنها مایل به دریافت سند شش دانگ مربوط به سهم خود باشند، ابتدا باید ملک را افراز کنند. افراز ملک شامل شرایطی است مانند غیرمنقول بودن مال، مشاع بودن سهم و قابلیت افراز ملک. پس از افراز، هر یک از صاحبان می‌توانند به تناسب سهم خود سند شش دانگ را دریافت کنند.
  3.  شخص می‌تواند درخواست دهد که سند شش دانگ به نام خود صادر شود، اما باید مالک ملک باشد. بنابراین، اگر ملک به نام شخص دیگری باشد، امکان دریافت سند شش دانگ وجود ندارد. در صورت داشتن شرایط فوق، افراد می‌توانند برای دریافت سند شش دانگ درخواست دهند.

نمونه سند تک برگی چیست؟ 4135485743745

مراحل دریافت سند شش دانگ

اگر اشخاص مهترین مراحل دریافت سند شش دانگ را برای انتزاع اطلاعات موجود در آن و کسب اطلاعات لازم از طریق آن بپندارند، می‌توانند جهت اخذ آن اقدام نمایند. برای دریافت سند شش دانگ، اشخاص باید با فرآیند و مراحل مرتبط آشنا باشند. به این منظور مراحل دریافت و ثبت سند شش دانگ به شرح زیر است:

1. در صورتی که ملک به صورت مشترک بین دو یا چند نفر باشد و هریک از آنها تمایل داشته باشند که به نمایندگی از سهم خود، سند شش دانگ را دریافت نمایند، باید با داشتن مدارک لازم مانند سند ملک و شناسنامه به اداره ثبت مراجعه نمایند. پس از این مرحله، اداره ثبت درخواست متقاضیان را به شهرداری ارسال می‌کند و پس از بررسی‌های لازم توسط شهرداری، اجازه افراز ملک و صدور سند صادر می‌شود.

2. در مرحله بعدی، اداره ثبت عمل تقسیم ملک بین صاحبان را انجام داده و برای هر یک از آنها سند شش دانگ جداگانه را صادر می‌کند. این فرآیند برای جلوگیری از هرگونه ابهام یا ناسازگاری در مالکیت ملک و تسهیل در انتقال آن به شکل مستقل صورت می‌گیرد.

3. در صورتی که ملک دارای سند مالکیت عادی است و به صورت مشترک بین چند نفر نیست، برای اخذ سند شش دانگ، ابتدا باید بررسی شود که آیا شرایط مورد نیاز برای ثبت درخواست صدور سند مالکیت در سامانه ثبت ملک (sabtemelk.ssaa.ir) فراهم است یا خیر. اگر شرایط لازم برای ثبت درخواست در سامانه مورد نظر فراهم نباشد، خریدار می‌تواند از فروشنده خود درخواست کند که با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، سند شش دانگ ملک را دریافت کند.

4. در صورتی که فروشنده از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی معذور باشد، خریدار می‌تواند از طریق دفاتر خدمات قضایی، شکایت خود را در سامانه ثنا ثبت کرده و دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را ارائه دهد. در این صورت، دادگاه پس از بررسی ادله و شواهد مورد ارائه، در صورت لزوم دادخواست خریدار را قبول می‌کند و اقدام به صدور سند شش دانگ می‌نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت ۰ تا ۱۰۰ گرفتن سند تک برگ روی لینک رنگی مشخص شده کلیک نمایید.

شرایط دریافت سند شش دانگ برای ملک 4135473674

 


مدارک لازم برای دریافت سند شش دانگ

برای درخواست صدور سند شش دانگ در نور، اطمینان حاصل کنید که تمامی مدارک لازم به صورت کامل و صحیح تهیه شده باشند. در غیر این صورت، صدور سند ممکن است تأخیر یا حتی امکان‌پذیر نباشد. مدارکی که برای دریافت سند شش دانگ لازم است عبارتند از:

  1. مدارک هویتی و شناسنامه متقاضی و کپی آن. در صورت وجود نماینده یا وکیل برای پیگیری امور، مدارک مربوط به وی نیز الزامی است.
  2. اصل و کپی مدرک دال بر مالکیت متقاضی بر ملک مورد نظر، مانند مبایعه‌نامه یا سند مالکیت مشاع و غیره.
  3. فیش بانکی پرداخت هزینه‌ها.
  4. فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملک بر روی نقشه.

اگر درخواست شما از طریق ثبت و شهرداری و دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد، ممکن است نیاز به مدارک اضافی همچون فیش پرداخت عوارض شهرداری و قبض‌های آب و برق داشته باشید. حتماً تمامی اسناد را با دقت و تمامیت تهیه کرده و اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه مدرکی از لیست لازم برای صدور سند شش دانگ در نور فراموش نشده است.

مراحل دریافت سند شش دانگ برای ملک 413458774468

هزینه دریافت سند شش دانگ در نور

دریافت سند شش دانگ، متضمن هزینه‌هایی است که بسته به روش اخذ سند، ممکن است متفاوت باشد. در این بخش، به بیان هزینه‌های مرتبط با دریافت سند شش دانگ پرداخته خواهد شد.

1. اگر اقدام به دریافت سند شش دانگ از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد، باید بر اساس تعرفه حق التحریر این دفاتر، مبلغ مربوطه را به حساب آنها واریز نمود. این تعرفه هر ساله متغیر است و بسته به نوع سند و میزان مالی آن محاسبه می‌شود.

2. در صورتی که سند مورد نظر مشاع باشد و از طریق ثبت و شهرداری دریافت گردد، باید هزینه‌های مرتبط با عوارض شهرداری و صدور سند از اداره ثبت را پرداخت کنید.

3. اگر از طریق سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت اقدام کنید، می‌توانید مبلغ پانصد هزار ریال را از طریق خود سامانه پرداخت نمایید یا اینکه این مبلغ را به حساب اداره ثبت اسناد و املاک واریز کرده و شماره فیش را در قسمت مربوطه وارد نمایید.

توصیه می‌شود که قبل از اقدام به دریافت سند شش دانگ در نور، از هزینه‌های دقیق و مرتبط با روش اخذ سند، اطلاعات کسب کرده و مبالغ را به دقت محاسبه کنید.

هزینه دریافت سند شش دانگ چقدر است؟ 4135438674

ارسال دیدگاه