غار یخ مراد کجاست؟ ⛰️| معرفی🟢 + ویژگی ها🌟 | تصاویر📸

6 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
ورودی غار یخ مراد مازندران 6853748743

غار یخ مراد در مسیر کرج-چالوس واقع شده و یکی از مقاصد دیدنی گچسر است. در این غار، شما با توده‌های زیبایی از استالاکتیت و استالاگمیت‌ های یخی مواجه می‌شوید که طبیعت‌ دوستانه‌ شما را فریب می‌دهد. قندیل‌ های برق آویزان از سقف و دریاچه‌ های یخ‌ زده این غار جذابیت خاص خود را دارند. با ثبت در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۱، این غار از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار است. مقایسه با دیگر غارهای ایران نشان می‌ دهد که غار یخ مراد دمای خنکی دارد که برای بازدیدکنندگان لذت بخش است. این غار شامل سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه است و بخشی از آن به‌ صورت چهار طبقه در دسترس است.

داخلی غار یخ مراد 674835413458


غار یخ مراد کجاست؟

آدرس غار یخ مراد در استان البرز، در جاده کرج-چالوس نزدیک به خروجی دیزین، در حوالی روستای کهنه ده واقع شده است. این مقصد دیدنی در نزدیکی روستای آزادبر و کهنه ده قرار دارد. این غار یکی از جاهای دیدنی اطراف آبشار سَواسَره می باشد.

مسیر دسترسی:
برای بازدید از غار یخ مراد، ابتدا باید به جاده کرج-چالوس بروید. در قسمت غربی این جاده، پس از عبور از گچسر، به سمت روستای کهنه ده متوجه تابلوی راهنمایی می‌شوید. پس از حدود چهار کیلومتر از روستای کهنه ده، به یک دو راهی می‌رسید. راه سمت راست از این دو راهی، شما را به نزدیکی غار هدایت می‌کند. پس از پارک خودرو، باید مسیر را پیاده طی کنید. در این مسیر حدود یک ساعت پیاده‌ روی را طی می‌کنید؛ نیمی از این زمان برای پیمودن مسیری با شیب کم و نیمی دیگر برای کوهنوردی سبک در نظر گرفته شده است. در نهایت، به دهانه غار می‌رسید.

نقشه غار یخ مراد 63746873674
برای مشاهده‌ی نقشه‌ی غار یخ مراد روی عکس کلیک کنید

معرفی غار یخ مراد

غار یخ مراد، به عنوان یکی از مقاصد دیدنی در جاده به سمت شهر چالوس شناخته می‌شود. این غار نه تنها از غارهای منحصربه‌فرد ایران است، بلکه یکی از کمترین غارهای طبقاتی کشور نیز به شمار می‌رود. فضاهای داخلی آن، با قندیل‌ها، ستون‌ها و دریاچه‌های یخ‌زده، توجه زیادی را به خود جلب می‌کند و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کنند. طول دقیق غار هنوز مشخص نیست به دلیل حفره‌های متعدد در طول آن که مانع از دستیابی به انتهای آن شده است و این ویژگی به جذابیت آن افزوده است. مسیر دسترسی به غار بسیار زیباست و شامل رودخانه پرآب آزادبر در پایین‌دست و گیاهان کوهستانی است که همراه با یکدیگر، طبیعت آرام‌بخشی را به گردشگران هدیه می‌دهند.

مسیر معمولاً پوشیده از برف است که جذابیت بازدید از غار را دوچندان می‌ کند. در نهایت، دهانه غار با ابعاد سه متر طول و هشت متر عرض پدیدار می‌شود و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در داخل غار، تعداد زیادی قندیل بزرگ و کوچک در نور آبی آویزان هستند. همچنین، سنگ بزرگی در دهانه غار وجود دارد که منقش به فسیلی از گونه نرم‌ تنان به نام کاردیتا است، این فسیل نشان می‌دهد که احتمالاً غار یخ مراد در زیر دریا شکل گرفته است. ویژگی‌های خاص این غار باعث شده تا در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد.

ورودی کوهستانی غار یخ مراد 86464438554


عقاید مردم محلی درباره غار یخ مراد

کهنه‌های موجود در بخش‌های مختلف غار نشان می‌دهند که این غار برای مردم محلی مکانی مقدس بوده است و شاید به همین دلیل آن را “یخ مراد” نامیده‌اند. برخی معتقدند که یخ‌های موجود در حوض انتهایی این غار قدرت شفابخشی دارند و برای درمان برخی از بیماری‌ها، به ویژه مشکلات ناباروری، موثر است. حتی برخی افراد اعتقاد دارند که هر کسی که از یخ این غار استفاده کند، در سال بعد به مراد خود می‌رسد.


ویژگی های غار یخ مراد

غار یخ مراد، یکی از کمترین غارهای مطبق در ایران است و بخشی از آن شامل چهار طبقه جداگانه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر است. یکی از ویژگی‌های بارز این غار، اختلاف دمای آن با فضای خارجی است که آن را از غارهای دیگر متمایز می‌کند. در حالی که در غارهای دیگر ایران، دمای داخلی حداقل ۱۰ درجه بیشتر از فضای خارجی است به دلیل عدم جریان هوا و بخار آب، اما در غار یخ مراد به‌دلیل وجود منافذ مختلف و ارتفاع بالا از سطح دریا، دمای بسیار کمتری نسبت به فضای خارجی دارد. به عکس تزیینات آهکی، غار یخ مراد در مقایسه با غارهای مشابه خود، کمتر تزیین شده است. تنها بخش‌های محدودی از غار، دارای تزیینات آهکی هستند.

بخش های غار یخ مراد 835748364634

 


بخش های غار یخ مراد

غار یخ مراد با ترکیبی از سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه که به عمق ۳۰ متر می‌رسند، بخش‌های مختلف و جذابی را تشکیل می‌دهد. این غار، با راهی فنری و شیبی حدود ۳۰ درجه، امکان دسترسی به این بخش‌ها را فراهم می‌کند.

تالار سنگلاخی

وقتی وارد غار می‌شوید، به یک تالار سنگلاخی با ابعاد ۱۲ در ۱۸ متر و ارتفاع ۶ متر وارد می‌شوید. بخش جالب این تالار، یک تخته سنگ بزرگ به ابعاد سه در پنج متر با کفی صیقلی و گود است. گودی که در کف سنگ قرار دارد، نشان می‌دهد که برای مدتی طولانی، آب اسیدی در این بخش جریان داشته است و این تخته سنگ را در طی هزاران سال به شکل فعلی تغییر داده است. احتمالاً نقطه شروع جریان آب اسیدی را می‌توان در سقف همین تالار دانست، که پس از جریان در غار از اعماق آن خارج می‌شد و در پایین‌دست به رودخانه آزادبر می‌ریخت. اما احتمال دیگری نیز وجود دارد که صدها هزار سال پیش، قبل از اینکه مسیر رودخانه تغییر کند، آب رودخانه از روی این تخته سنگ وارد غار می‌شد و گودی روی آن نشانه‌ای از جریان رودخانه است.

در انتهای تالار سنگلاخی، سه راهرو به شما می‌رسد:

1. راهروی سمت راست پس از طی کردن ۲۰ متر، به بن‌بستی منتهی می‌شود.
2. راهروی سمت چپ، پس از طی مسیری لغزنده به طول ۵۰ متر با شیب ۱۰ درجه، به لبه‌ی پرتگاهی به عمق ۱۲ متر می‌رسد که برای ورود به آن نیاز به تجهیزات غارنوردی دارید. در انتهای پرتگاه، تالاری به ابعاد ۱۵ در ۱۰ متر قرار دارد که در ماه‌های سرد سال به شمار می‌رود.
3. راهروی سوم در سمت چپ تالار و سه متر بالاتر از کف آن قرار دارد و مسیر اصلی غار محسوب می‌شود. این راهرو، از ابتدا تا انتها حدود ۲۵۰ متر طول دارد و گردشگران را به قسمت‌های مختلف غار هدایت می‌کند.

غار یخ مراد در استان مازندران 837543434

تالار دوم

پس از طی کردن ۱۵ متر در راهروی سوم، به یک شکاف دو متری دراز و یک متری عرض می‌رسید که زیر آن نیز پرتگاهی به عمق هشت متر دیده می‌شود. روی این شکاف، یک ورق آهنی محکم قرار دارد که نقش پل را ایفا می‌کند و به شما اجازه می‌دهد از آن عبور کنید. در ادامه، تالار دوم غار با ابعاد ۲۰ در ۲۵ متر و ارتفاع ۱۰ متر پدیدار می‌شود، که دو دهلیز دارد؛ یک دهلیز ۶ متری که به چاهی با عمق هفت متر می‌رسد و یک دهلیز ۱۰ متری که به چاهی با عمق هشت متر می‌انجامد.

تالار سوم

پس از عبور از تالار دوم، به تالار سومی با ابعاد ۳۰ در ۲۵ متر می‌رسید که سقف آن از بقیه تالارها بلندتر است. این تالار دارای غارسنگ‌هایی بسیار زیباست که بر دیوارها و سقف آن قرار گرفته اند و به رنگ‌های نخودی و گل‌کلمی هستند. این غارسنگ‌ها زیبایی خاصی به تالار می‌بخشند و باعث خودنمایی این تالار می‌شوند.

غار یخ مراد مازندران 83434584

دخمه دوقلو

در انتهای غار، یک دخمه به نام دخمه دوقلو واقع شده است که توسط یک پرتگاه از تالار سوم جدا می‌شود. این دخمه شامل دو فضا است؛ فضای اولی ابعادی به اندازه هفت در شش متر و فضای دومی ابعادی به اندازه چهار در سه متر دارد و ارتفاع سقف هر یک از این فضاها به ۱٫۵ تا سه متر می‌رسد. در فضای اول دخمه، یک دریاچه یخی اصلی و یک آبشار یخی دیده می‌شود که پوشیده از یخ دائمی است. همچنین، در فضای دوم دخمه نیز یک دریاچه یخی دیده می‌شود. سطح دریاچه‌ها، ۶۰ متر پایین‌تر از ارتفاع دهانه غار قرار گرفته است و در تابستان، یخ آن‌ها تا عمق ۱۰ سانتی‌متر ذوب می‌شود. این دخمه‌ها زیبایی و جذابیت خاصی به انتهای غار افزوده‌اند و مکان‌هایی منحصربه‌فرد در دل طبیعت هستند.


جاذبه های غار یخ مراد

در این بخش به دیدنی هایی که در غار یخ مراد به چشم میخورد میپردازیم:

قندیل های یخی

غار یخ مراد دارای تعداد زیادی هواکش و روزنه است که باعث گردش هوا در داخل غار می‌شود. این پدیده‌ها شرایطی ایده‌آل برای شکل‌گیری قندیل‌ها و انجماد آب‌های سطحی در غار ایجاد می‌کنند. به همین دلیل، در اطراف غار، توده‌های بزرگ و مخازن یخی زیادی مشاهده می‌شود که به‌صورت استالاگمیت (چکنده) و استالاگتیت (چکیده) بر دیواره‌ها، سقف و کف آن شکل گرفته‌اند. انعکاس نور از این سطوح صیقلی و زیبایی آن‌ها، منظره‌ای بسیار تماشایی و دل‌انگیز در دل غار به وجود آورده است.

شگفتی های غار یخ مراد 8748364384

غارسنگ‌‌های نخودی و گل‌ کلمی

غارسنگ نامی است که به تمام سنگ‌هایی اطلاق می‌شود که بعد از تشکیل فضای غار، به واسطه چکیدن آب شکل می‌گیرند. این پدیده، به غار یخ مراد زیبایی خاصی بخشیده است و زمینه‌ای مناسب برای تشکیل الگوهای نخود و گل کلمی روی سنگ‌ها فراهم کرده است. این غارسنگ‌ها با انعکاس نور و سطوح صیقلی خود، به تماشایی‌ترین و دل‌انگیزترین نقاط این غار تبدیل شده‌اند، همچنین زیبایی و جذابیت خاصی به منظره داخلی غار اضافه کرده‌اند.


بهترین زمان بازدید از غار یخ مراد

بازدید از غار یخ مراد در ماه‌های اسفند و فروردین، بهترین زمان برای تجربه‌ی زیبایی‌های این جاذبه است. در این ماه‌ها، قندیل‌های یخی به اوج زیبایی خود می‌رسند و تماشای آن‌ها بی‌نظیر است. فرآیند شکل‌گیری چکیده‌ها و چکنده‌های یخی از ابتدای آذر ماه آغاز می‌شود و با ادامه فصل سرما، با بارندگی‌ها و نفوذ آب، این فرآیند ادامه می‌یابد. با ورود به فصل گرما، یخ‌ها شروع به ذوب می‌کنند، به‌طوری که در روزهای ابتدایی خرداد ماه، تنها دریاچه‌ای از یخ در غار باقی می‌ماند. این زمان‌ها به‌ویژه برای دیدن زیبایی‌های طبیعت و غار یخ مراد، بسیار مناسب و جذاب است.

مسیر کوهستانی و برفی غار یخ مراد 63743854374

ارسال دیدگاه