معرفی کامل روستای یوش + جاذبه های اطراف + آدرس دقیق + سوغات

22 دی 1401
0 دیدگاه
معرفی روستای سرسبز و دیدنی یوش 5147647653210

روستای یوش یکی از روستاهای زیبا و سرسبز شمال ایران است که در دره ای زیبا بین کوه های البرز در استان مازندران واقع شده است و از مراکز شهری اصلی استان مازندران فاصله دارد. این روستا همچنین آب و هوای معتدل و مطبوعی را شامل می شود، همچنین از جاذبه‌های گردشگری روستای یوش می‌توان به خانه نیما یوشیج و کوه های سرخبند اشاره کرد که برای گردش و تفریح طبیعی بسیار مناسب هستند . مردم روستای یوش اکثرا به کشاورزی، دامداری و صنایع دستی مشغول هستند، حال برای دریافت اطلاعات کامل تا انتها با ما همراه باشید.

لوکیشن دقیق روستای یوش

روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور استان مازندران، منطقه‌ای با آب و هوای سرد و کوهستانی است. روستای یوش مازندران در قسمت شمالی جاده پل زنگوله – بلده واقع شده است و از شمال در ۵۵ کیلومتری منطقه کجور شهر نوشهر، از شرق در ۱۰ کیلومتری بلده و از غرب در ۹ کیلومتری روستای اوز قرار دارد. یوش در فاصله ۲۱۵ کیلومتری تهران قرار گرفته و از مسیر جاده هراز و جاده چالوس میتوان از این منطقه زیبا دیدن کرد.

آب و هوای روستای یوش : سرد و کوهستانی

لوکیشن دقیق روستای یوش در مازندارن 5645646845
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

آشنایی با تاریخچه کهن روستای یوش 

روستای یوش یکی از روستاهای زیبا و تاریخی در استان مازندران و شمال ایران است. این روستا در منطقه‌ای به نام ییلاقات شمالی مازندران قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۰۰۰ متر است. روستای یوش از توابع بخش بلده بوده که به دلیل آب و هوای سرد کوهستانی و مناظر طبیعی خیره کننده‌اش، همواره جذابیت گردشگری فراوانی داشته است. تاریخچه‌ی این روستا به دوران صفویه و بعد از آن بازمی‌گردد. بر اساس نوشتارها، در دوره‌ی صفویه، یوش به عنوان یکی از روستاهایی که در راه تجارت از شمال به جنوب قرار داشت، شناخته شده است. همچنین در دوران قاجاریه، به دلیل موقعیت جغرافیایی روستا و مسیرهای تجاری از طرف حکومت قاجاریه اهمیت داشت و مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر مردم این منطقه به دامنه‌ی کوه‌ها و کوچه‌های یوش زندگی می‌کنند و به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. همچنین در یوش مساجد و آثار تاریخی قدیمی وجود دارد که نشان دهنده‌ی قدمت و تاریخچه‌ی این روستا است. در سال‌های اخیر، با توسعه‌ی صنعت گردشگری در ایران، یوش نیز به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در مازندران شناخته شده است و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

روستای تاریخی یوش در توابع شهرستان نور 5215645531435
ساختمان کهن و تاریخی ساخته شده در روستای تاریخی یوش

سوغات روستای یوش

از  آنجایی که مردمان این روستا محلی هستند از جمله سوغات و محصولات این روستا می توان به عسل، پنبه و گیاهان دارویی اشاره کرد. گردو، فندوق و میوه‌هایی نظیر زردآلو، سیب، فرآورده‌های لبنی مانند دوغ، ماست، سرشیر و قره قروت از محصولات محلی یوش است.

غذاهای محلی و سنتی روستای یوش

  • نرمه آش
  • هلی برگه خورشت
  • لوه کباب
  • گروس پلا
  • کئی پلا (کدو پلو)
  • نان‌های محلی همچون کلوانون، دله نون و توتک

محبوب ترین محصولات روستای یوش :

  1. عسل
  2. پنبه
  3. گیاهان دارویی
  4. گردو
  5. فندوق
نان توتک روستای یوش 234968654510
نان محلی و سنتی توتک روستای یوش

جاذبه های دیدنی روستای یوش

  1. خانه نیما یوشیج
  2. آرامگاه کیاداوود
  3. سنگ سیاه رنگ
  4. مقبره سید امین و سید جلال
  5. کوه های سرخبند

خانه نیما یوشیج 

خانه نیما یوشیج، که در روستای یوش شهرستان نور واقع شده، به علت شاعری که در آن زندگی می کرد و همچنین سن و سال آن دارای ارزش تاریخی و فرهنگی خاصی است. این خانه در دوران قاجار ساخته شده و اجداد نیما یوشیج در آن زندگی می کردند. این خانه به شیوه سنتی مناطق کوهستانی ساخته شده است و دارای یک حیاط مرکزی و تعداد زیادی اتاق در اطراف حیاط می باشد. با آجرکاری و گچبری های زیبا تزئین شده است.

در داخل خانه، یک موزه بنا شده که در آن اشیای قدیمی و وسایل شخصی نیما یوشیج نگهداری می شود و باعث می شود تا بازدیدکنندگان از زندگی و آثار این شاعر بزرگترین معمار ادبیات فارسی آگاهی بیشتری پیدا کنند. همچنین، آرامگاه نیما یوشیج، سیروس طاهباز، گردآورنده آثار نیما یوشیج، و بهجت اسفندیاری، خواهر نیما یوشیج، در حیاط این خانه قرار گرفته است. این آرامگاه و مجموعه تاریخی مرتبط با نیما باعث شده که خانه نیما یوشیج به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شود. بازدید از خانه نیما یوشیج می تواند تجربه یک سفر فرهنگی و تاریخی مهم باشد که با دیدن نمونه های معماری سنتی ایران، آثار نیما و بررسی زندگی و شعرهای او، زندگی و فرهنگ مناطق کوهستانی ایران را بشناسید.

 درباره خانه نیما یوشیج :

  • متعلق به دوران قاجار
  • سبک ساخت خانه  : سنتی مناطق کوهستانی
  • حیاط خانه شامل : آرامگاه نیما یوشیج، سیروس طاهباز، گردآورنده آثار نیما یوشیج، و بهجت اسفندیاری، خواهر نیما یوشیج
خانه نیما یوشیج در فصل زمستان 54748645464560
خانه نیما یوشیج پوشیده شده از برف زمستانی
تندیس ساخته شده از نیما یوشیج در خانه 575878676787
تندیس ساخته شده از نیما یوشیج در محوطه خانه این شاعر

آرامگاه کیا داوود

بنای کوچکی که بالای روستای یوش قرار دارد، آرامگاه کیا داوود نامیده می‌شود و از جمله جاذبه‌ های تاریخی مهم این منطقه به شمار می‌رود. این بنا به عنوان آتشکده کیا داوود نیز شناخته می‌شود و به دستور حاکم منطقه در گذشته ساخته شده است. این منطقه دیگر سه مقبره فرزندان حاکم خود را نیز در سه گوشه دیگر یوش داشته، اما فقط آرامگاه کیاداوود باقی‌مانده است. این جاذبه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سنگ سیاه رنگ

در نزدیکی رودخانه یوش یک سنگ سیاه رنگ وجود دارد که آن نیز به نوعی نماد روستا به حساب می‌آید. بر روی این سنگ سیاه رنگ یک نقش از اسب و زین حکاکی شده که به همین دلیل مردم روستا نام آن را اسب زین گذاشته‌اند. پیشنهاد می‌کنم در سفر به یوش بازدید از این جاذبه فرهنگی و تاریخی را از دست ندهید.

مقبره سید امین و سید جلال

در نزدیکی سنگ سیاه رنگ و در مکان قبرستان قدیمی روستای یوش مقبره سید امین و سید جلال قرار گرفته است. این دو نفر که پدر و پسر بودند از روستای اورازان از توابع طالقان به این مکان آمده‌اند و در زمان خودشان نزد مردم اعتبار زیادی داشته‌اند. آنها به عنوان افرادی زاهد شناخته شده بودند و به همین علت نیز پس از فوتشان برای آنها مقبره‌ای درخور و شایسته ساخته شد. لازم به ذکر است تا پیش از این فوت سید امین و سید جلال در روستای یوش هیچ امام‌زاده‌ای وجود نداشت.

مقبره سید امین و سید جلال در روستای یوش 32148665451
مقبره سید امین و سید جلال در روستای یوش

کوه های سرخ بند

اگر از علاقمندان به کوهنوردی هستید، کوه‌‏های سرخ‏ بند از سلسله جبال البرز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تفریح و گشت ‌و گذار محسوب‌ می‌شوند. این کوه‌ها در جنوب روستا واقعا شده‌اند و شما می‌توانید در میان آن‌ها به کوهنوردی بپردازید. البته کوه‌های علی چال، سرنو و مازوبند از جمله دیگر کوه‌هایی هستند که در بخش شمالی روستای یوش قرار دارند و به نوعی پس زمینه یوش را تشکیل داده‌اند.

  • تفریح کوه های سرخنبد : کوهنوردی
  • شامل سه کوه : علی چال، سرنو، مازوبند
کوه های سرخ بند اطراف روستای یوش 2156854654321
کوه های سرخ بند اطراف روستای یوش محبوب کوهنوردان

ارسال دیدگاه