معرفی کامل با قلعه پولاد؛ آثار تاریخی نور در مازندران | تاریخچه + آدرس

20 خرداد 1402
0 دیدگاه
قلعه تاریخی پولاد بلد مازندران 53648485634

مازندران، یک استان در ایران است که به خاطر جذابیت‌های طبیعی خود معروف است. دریا و ساحل‌های شنی، جنگل‌های انبوه و دشت‌های سرسبز، مشخصه‌های برجسته این منطقه هستند. گردشگری در مازندران به طور معمول بر اساس این ویژگی‌های سنتی برنامه‌ریزی می‌شود و بسیاری از مسافران نیز مازندران را با این جذابیت‌های طبیعی آن می‌شناسند. اما تاریخ مازندران و میراث تاریخی آن که شاهد بسیاری از حرف‌های ناگفته و ریشه‌های عمیق دیگر است، به دلیل این جذابیت‌های طبیعی بسیار برجای مانده است. این میراث تاریخی نشان از کهنی این منطقه دارد و ارزشی بسیار بزرگ را در بر دارد.

درباره قلعه پولاد :

قلعه پولاد یکی از جاذبه های تاریخی و مهم در مازندران است که به عنوان میراث تاریخی مازندران به شمار می رود.

قلعه آجری و سنگی پولاد مازندران 145341654
نمایی از قلعه آجری و سنگی پولاد مازندران

معرفی قلعه پولاد 

قلعه پولاد، یک بنا تاریخی در شهر نور است که در منطقه کوهستانی بلده واقع شده است. این قلعه در رشته کوه های البرز و در بلندای کوه قرار دارد. متأسفانه، این بنا به دلیل بی توجهی گردشگران و مسئولان به خاطر فراموشی رها شده است. اما در سال‌های اخیر، شهر بلده و روستاهای اطراف آن به عنوان مقصدی برای ویلاسازی و بازار املاک محبوب شده‌اند.

قلعه تاریخی پولاد نور 14475475454365
قلعه سنگی پولاد بلد شهرستان نور

مسیر دسترسی به قلعه پولاد

سفر به قلعه پولاد بهترین انتخاب برای دسترسی به این قلعه تاریخی استفاده از جاده هراز است. این جاده زیبا و با تاریخچه‌ای غنی، اتصالی بین استان تهران و شهرستان آمل در استان مازندران است. این مسیر علاوه بر آسایش و راحتی در مسافرت، چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعت و تاریخ را در خود جای داده است.

این جاده بین تهران و شهرستان آمل قرار دارد و با جمال و زیبایی‌های طبیعتی و تاریخی همراه است. عبور از گردنه امام زاده هاشم، تماشای بادماوند و صخره‌های سفید پای در بند، سفر در امتداد رودخانه هراز و دیدن آبشارها و چشمه‌ها، همگی بخشی از سفر به قلعه پولاد خواهند بود.

اگر از تهران شروع به سفر کنید، پس از عبور از گردنه امام زاده هاشم، در حدود ۶۰ کیلومتر فاصله به سمت شهرستان آمل حرکت کنید. در این مسیر، تابلوی “بلده” را در سمت چپ جاده مشاهده خواهید کرد. سپس باید در فرعی مربوطه وارد شوید و حدود ۶۰ کیلومتر دیگر در دل دره‌های البرز راه‌نمایی را طی کنید تا به شهر بلده برسید. در این مسیر نیز زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای فوق‌العاده اطراف، شما را به توقف و لذت بردن دعوت خواهند کرد.

مسیر دسترسی قلعه پولاد 4524365358
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

 

تاریخچه قلعه پولاد

قلعه پولاد، یا به نام قلعه بلده و همچنین قلعه نور شناخته شده است. این قلعه در شمال شهر بلده واقع شده و بر بالای پوزه کوهی با جهت جنوبی ساخته شده است. موقعیت جغرافیایی آن در بالای یک کوه با دره های عمیق و پرشیب در سه سمت شمال، جنوب و شرق، ساختن آن را بسیار دشوار کرده است. قدمت قلعه پولاد بر اساس برآورد باستان‌شناسان به زمان حدود ۷۰۰ سال پیش، در دوران سلسله باد و سپانان طبرستان برمی‌گردد. این بنا به عنوان یک میراث تاریخی ارزشمند برای این منطقه شناخته شده است و نیازمند حفظ و حمایت می‌باشد.

قدمت قلعه پولاد چقدر است ؟

بیش از حدود ۷۰۰ سال 

قلعه تاریخی پولاد بلد مازندران 53648485634
بازدید مسافران از قلعه پولاد بلد مازندران

ارسال دیدگاه