سند وکالتی چیست؟📃| خطرات معاملاتی املاک❌+مراحل انتقال سند وکالتی✔️

17 تیر 1403
0 دیدگاه
معامله با سند وکالتی خریدار و فروشنده 1536464

برای اکثر افراد جامعه، خرید ویلا در نور یکی از اقدامات مهم و اساسی در زندگیشان به شمار می‌رود که برای این کار، سرمایه‌ای که چندین سال جمع آوری کرده‌اند را هزینه می‌کنند. اما بسیار دیده شده که در معاملات مسکن، کلاهبرداران با استفاده از روش‌های مختلف، از خریداران پول می‌گیرند و آن‌ها را به مشکلاتی بزرگ می‌اندازند. یکی از انواع معاملاتی که خطرات زیادی دارد، معاملات وکالتی است. در این متن، به بررسی مفهوم معاملات وکالتی، خطرات آن، نحوه تبدیل سند وکالتی به قطعی، مراحل فروش وکالتی و مفهوم وکالت بلاعزل خواهیم پرداخت.

مراحل تبدیل سند وکالتی به سند تک برگی 153847687

 


سند وکالتی ملک چیست؟

سند وکالتی یک ویلا، معمولاً بین خریدار و فروشنده بسته می‌شود تا یکی از طرفین، موانع موجود برای انتقال ملک را برطرف کند و ویلا آماده انتقال قطعی شود. به عنوان مثال، ممکن است ویلا در نور به دلیل رهن بانک یا بدهی مالیاتی از جانب دادگاه توقیف شده باشد و امکان انتقال رسمی و قطعی وجود نداشته باشد. برای حل این مشکلات، فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد تا خود خریدار موانع را برطرف کند. خریداران نیز اهداف خاص خود را برای انجام معاملات وکالتی دارند که مهم‌ترین آن‌ها قیمت ویلا در نور در این نوع معاملات است.

انتقال سند وکالتی یک ملک

برای تبدیل سند وکالتی یک ویلا یا زمین به سند تک برگ رسمی و قطعی، خریدار و فروشنده باید پس از رسیدن به توافقات نهایی، به دفتر اسناد رسمی در شهر نور مراجعه کنند. در این مرحله، آن‌ها سند انتقال را امضا کرده و وکالت‌نامه‌ای را که برای انتقال ملک استفاده می‌شود، به سند قطعی و رسمی تبدیل می‌کنند. به این ترتیب، وکالت انتقال سند ملک به صورت معتبر انجام می‌شود.

خطرات ناشی از معاملات وکالتی 63416846746

هزینه تهیه سند وکالتی یک ملک

هزینه‌های تهیه سند وکالتی برای ملک در دفاتر اسناد رسمی دریافت می‌شود. این هزینه‌ها بر اساس توافقات طرفین تعیین می‌شود و معمولاً به عنوان هزینه وکالت فروش ملک محاسبه می‌گردد. فهرست هزینه‌های وکالتی هر سال توسط مقامات ذی‌صلاح به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ می‌شود و باید طبق این آیین نامه‌ها عمل شود.


نکات مهم در معاملات وکالتی

در معاملات وکالتی، نکات و خطراتی که قبل از انجام این نوع معاملات باید مراقبت کرده و مد نظر قرار گیرند عبارتند از:

1. وکالت بلاعزل:
در برخی معاملات وکالتی، فروشنده وکالت بلاعزل به خریدار می‌دهد، به این معنی که فروشنده نمی‌تواند به راحتی وکالت خود را فسخ کند، مگر اینکه شرایط خاصی اعمال شود، مانند جنون یا فوت فروشنده.

2. خریدار هنوز مالک نیست:
تا زمانی که سند وکالتی به رسمی و قطعی تبدیل نشود، خریدار به صورت قانونی مالک ملک نیست و فروشنده هنوز مالک رسمی ملک باقی می‌ماند.

3. فروش به چند نفر:
برای جلوگیری از اینکه فروشنده ملک را به چند نفر بفروشد، معاملات وکالتی باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و قولنامه‌های معتبر و متعهدانه باید تنظیم شود.

مدارک لازم جهت تبدیل سند وکالتی به سند تک برگی 4686746476

 

خطرات ناشی از معاملات وکالتی

برای حفاظت از مال خود در معاملات وکالتی، بهترین راه انجام تنظیم یک مبایعه‌نامه رسمی است. مبایعه نامه نشان می‌دهد که خریدار ملک را خریداری کرده و می‌تواند مالکیت خود را اثبات کند. با این اقدام، ملک قابل رهگیری خواهد بود و فروشنده نمیتواند آن را به طور رسمی به شخص دیگری واگذار کند. در صورت صدور حکم توقیف اموال برای فروشنده، خریدار می‌تواند با ارائه مبایعه نامه به دادگاه، از توقیف ملک خود جلوگیری کند. همچنین، در صورت فوت فروشنده، خریدار می‌تواند با ارائه مبایعه نامه، وراث را مجبور به انتقال سند ملک کند و حقوق خود را حفظ کند.

تفاوت سند وکالتی و سند قطعی چیست؟

تفاوت بین سند وکالتی و سند تک برگ قطعی یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند. سند قطعی یک سند رسمی است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک صادر می‌شود و به طور کلی معمولاً به صورت تک برگ ثبت می‌شود، در حالی که در گذشته به صورت دفترچه‌ای نیز ثبت می‌شد. بر خلاف این، سند وکالتی تنها با حضور در دفاتر ثبت اسناد امکان‌پذیر است و به دلیل سادگی مدارک لازم برای آن، مناسب برای مواقعی است که به سرعت در انجام معاملات نیاز است.

تفاوت‌های دیگر شامل این موارد است:

  • مدارک مورد نیاز برای تهیه سند وکالتی کمتر از سند قطعی است.
  • سند وکالتی ممکن است به صورت موقت باشد، در حالی که سند قطعی دائمی است.
  • هزینه تهیه سند قطعی معمولاً کمتر از هزینه سند وکالتی است، اما این می‌تواند بسته به شرایط مختلف متغیر باشد.

به علاوه، سند قطعی اطمینان بیشتری را در مورد مالکیت ملک فراهم می‌کند و بهترین گزینه برای معاملاتی است که نیاز به اطمینان حقوقی و مالی دارند.

سند مالکیت دفترچه ای و سند تک برگی 4167874685

 


مراحل انتقال سند وکالتی

مراحل انتقال سند ملک یک فرایند حساس و مهم است که به دقت باید دنبال شود. در ادامه به صورت خلاصه به مراحل انتقال سند ملک می‌پردازیم:

1. توافق و قرارداد نوشته شده: ابتدا بین طرفین معامله، یعنی فروشنده و خریدار، یک قرارداد کتبی باید امضا شود که شامل شرایط و توافقات نهایی معامله می‌شود. این مرحله شامل تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه است که در آن دو طرف رضایت خود را اعلام می‌کنند.

2. دریافت کد رهگیری: برای جلوگیری از سوء استفاده، خریدار باید کد رهگیری ملک را از دفتر ثبت اسناد دریافت کند. این کد از فروشنده گرفته میشود تا او نتواند ملک را به چند نفر فروخته و مشکلی برای خریدار ایجاد کند.

3. ثبت اطلاعات در سیستم ثبت ملکی: پس از تهیه مبایعه نامه، اطلاعات ملک باید به بنگاه‌های معتبر املاکی داده شود تا مبایعه‌نامه در سیستم ثبت شود. این مرحله شامل ثبت مشخصات فروشنده و خریدار است و پس از ثبت، کد رهگیری صادر می‌شود.

4. مراجعه به دفتر اسناد رسمی: در این مرحله، فروشنده به همراه شناسنامه و اصل سند، به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و پرونده انتقال سند را تشکیل می‌دهد. در این مرحله نیازی به حضور خریدار نیست.

5. پرداخت عوارض نوسازی: صاحب ملک باید به شهرداری منطقه مراجعه کرده و عوارض نوسازی را پرداخت کرده و برگه مفاصاحساب را دریافت کند.

6. انتقال سند: در مرحله نهایی، طبق تاریخ در مبایعه‌نامه توافق شده، فروشنده و خریدار به دفتر ثبت اسناد حضور می‌یابند و مراحل انتقال سند را کامل می‌کنند.

اگر این مراحل با دقت انجام شود به اطمینان از انجام صحیح معامله و انتقال مالکیت ملک کمک می‌کند و از ورود به مشکلات حقوقی و مالی جلوگیری می‌کند.

مراحل دریافت سند تک برگی 4135473674


کلام آخر

در معاملاتی که به صدور سند وکالتی ملک منجر می‌شود، باید با خطرات و مشکلاتی مواجه شد. اگر انتخاب این روش ضروری است، حتماً مبایعه نامه را کتبی بنویسید. قبل از هر چیز، اطمینان حاصل کنید که تمامی استعلامات لازم در خصوص وضعیت ملک به دست آمده است و به سرعت اقدام به تبدیل سند وکالتی به سند رسمی کنید. این اقدامات باعث خواهد شد که ریسک‌های حقوقی و مالی کاهش یابد و شما از انجام یک معامله مطمئن و قانونی برخوردار باشید.

ارسال دیدگاه