روستای ناتل کجاست؟ | جمعیت | تاریخچه | ارگ ناتل | عکس

30 دی 1402
0 دیدگاه
ارگ مخروطی ناتل در مازندران 14657498741

روستای ناتل با طبیعت سرسبز و با ارزش در شهرستان نور، از گذشته تا به امروز با زیبایی‌های خود، اهمیت و جاذبه خاصی داشته است. این روستا به لحاظ تاریخی و طبیعی، ثروتمندی ارزشمند به نام خود افزوده و زیبایی‌های بی‌پایانی را در اختیار دارد. یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد در این روستا، ارگ تاریخی ناتل است که به عنوان یک نماد از تاریخ گذشته این منطقه به شمار می‌آید و آرایه‌های تاریخی و فرهنگی ناتل، نماینده‌ای از میراث گنجینه‌ای است که در این خاطره‌سازی زنده می‌ماند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این روستای دیدنی با قدمت چندین هزارساله بپردازیم.


روستای ناتل کنار کجاست؟

روستای ناتل کنار از جمله روستاهای زیبا و سرسبز در شمال ایران است. به طور دقیق روستای ناتل کنار در دهستان ناتل کنار علیا، توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است.

آدرس دقیق روستای ناتل بر روی نقشه 21654987415
برای دستیابی به آدرس دقیق روستای ناتل بر روی نقشه کلیک کنید.

جمعیت روستای ناتل

ناتل، یکی از جواهرهای دهستان ناتل‌کنار علیا در استان مازندران  است و در سال ۱۳۸۵، براساس سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت آن به تعداد ۷۵ نفر و ۲۱ خانوار تخمین زده شده است. این جمعیت متشکل از افرادی است که به عنوان اعضای ارزشمند و فعال در زندگی روستایی ناتل شناخته می‌شوند.


قومیت مردم روستای ناتل کنار

مردم روستای ناتل کنار از قومیت طبری هستند و ریشه‌شان به قوم تپوری بازمی‌گردد.


زبان مردم روستای ناتل کنار

زبان اصلی مردم ناتل زبان طبری یا مازندرانی است و به طور محلی از گویش کجوری نیز استفاده می‌کنند همچنین این گویش و زبان محلی، به میراث فرهنگی و زبانی این منطقه رنگ و زندگی اضافه کرده و به ارتقاء هویت فرهنگی مردم ناتل کمک کرده است.

تاریخچه‌ی طولانی و ارتباط نزدیک با زبان و فرهنگ مازندران، ناتل را به یک محل با ارزش برای محافل فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرده است. این ارتباطات فرهنگی نه تنها جامعه محلی را تقویت کرده، بلکه روستا را به یک مقصد گردشگری فرهنگی نیز تبدیل کرده است. به واسطه‌ی این ارتباطات فرهنگی ژرف، ناتل یک مرکز فرهنگی و تاریخی با اهمیت در دهستان ناتل‌کنار علیا محسوب می‌شود.

مشخصات جمعیت روستای ناتل کنار:

  • جمعیت روستا در سال 1385: ۷۵ نفر
  • تعداد خانوار: 21
سماور و وسیله های محلی در روستای ناتل 156478656
روستای ناتل، به‌ عنوان یک نماد زنده از تاریخ و فرهنگ

دهستان تاریخی ناتل

عبدالرضا مهاجری‌نژاد، عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، و سرپرست هیئت کاوش ناتل نور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، به بررسی تاریخ روستای ناتل پرداخت و اطلاعات جالبی ارائه کرد.

سخن عبدالرضا مهاجری‌نژاد درمورد قدمت روستای ناتل کنار:

“اسناد و منابع قرون اولیه، به‌ویژه دوره‌های قبل از اسلام و صفوی، حاکی از روستای ناتل و تاریخ آن هستند. آثار باستانی متعددی که از دوران‌های گوناگون پیدا شده، شامل دیوارها، خندق‌ها و ارگ‌های تاریخی است که نشان‌دهنده زندگی فعال و پویا در این شهر بوده‌اند.”

همچنین وی به واقعیت دیگری اظهار کرد:

“ناتل، در طول تاریخ خود دیوارها، خندق‌ها و ارگ‌های تاریخی داشته است که نقش مهمی در حفظ و نمایان کردن تاریخ این شهر باستانی داشته‌اند.” 

صخره های روستای ناتل 41615674851
شهری گمشده در تاریخ نور، یکی از جاهای دیدنی مازندران

ارگ ناتل، یکی از جاهای دیدنی نور

ارگ ناتل، یکی از جاذبه های دیدنی مازندران با تاریخی نیمه قرن‌ها و به‌عنوان یک نماد زنده از تاریخ و فرهنگ این منطقه شناخته می‌شود. قدمت حدود ۲۵۰۰ ساله این ارگ، شاهکاری از معماری باستانی و هنر سنتی است که هنوز هم افتخارات و جلال آن در افق تاریخ ایستاده است. ارگ تاریخی ناتل مرتبط با امام‌زاده شاهزاده رضا کیا سلطان است و به عنوان بقعه ابو عبدالله ناتلی نیز شناخته می‌شود. این ارگ نه تنها مرکزی برای عبادت و مذهبی‌ترین فعالیت‌ها در روستا بوده، بلکه به عنوان آموزشگاهی برای ریاضیات نیز شناخته می‌شده است و معتبرترین استاد ریاضیات آن دوران، ابوعلی سینا، به عنوان استاد ریاضی این ارگ شناخته می‌شود.

همچنین، از جمله افتخارات روستای ناتل، دکتر پرویز ناتل خانلری ذکر می‌شود که با تلاش‌های فراوان و ارائه خدمات به جامعه، به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته و محبوب این منطقه شناخته می‌شود. تاریخچه طولانی ارگ ناتل، بازتابی است از تلاش‌ها و اراده مردم این روستا برای حفظ تاریخ و هویت خود. این ارگ نه تنها یک آثار تاریخی است، بلکه به‌عنوان مرکزی برای اجتماع و جامعه روستایی نیز نقش مؤثری را ایفا می‌کند. ادامه تلاش‌ها برای حفظ و ارتقاء این ارگ، یک وظیفه مهم و جلالبخش برای نسل‌های آینده است.

قدمت ارگ  ناتل: 2500 سال

ارگ مخروطی ناتل در مازندران 14657498741
ارگ ناتل، یکی از جاهای دیدنی مازندران

سوالات متداول

1. ناتل کجا واقع شده است؟
ناتل یک روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا شهرستان نور است.

2. ویژگی‌های تاریخی در روستای ناتل وجود دارد؟
روستای ناتل دارای آثار تاریخی مانند دیوارها، خندق‌ها و ارگ تاریخی است که به دوره‌های گوناگون تاریخ اشاره دارند.

3. زبان مردم روستای ناتل کنار چیست؟
مردم ناتل به زبان طبری یا مازندرانی سخن می‌گویند و از گویش کجوری استفاده می‌کنند.

4. جاذبه های دیدنی روستای ناتل کنار کدام‌اند؟
جاذبه‌های گردشگری در ناتل شامل ارگ تاریخی، بقعه ابو عبدالله ناتلی و طبیعت سرسبز اطراف روستا می‌شوند.

5. مساحت و جمعیت روستای ناتل چقدر است؟
براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، ناتل دارای جمعیت ۷۵ نفر و ۲۱ خانوار بوده است.

6. شخصیت‌های مهم در روستای ناتل کدام‌اند؟
ابوعلی سینا به عنوان استاد ریاضی ارگ تاریخی ناتل و دکتر پرویز ناتل خانلری از شخصیت‌های برجسته این روستا محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه